08.11.2015

Hvordan jobbe med visuell kommunikasjon



I dette bildebokprosjektet har jeg skaffet meg mange nye erfaringer. Jeg har lært mye nytt, og jeg har også fått tatt i bruk mye av gammel kunnskap. Dette er kunnskap jeg har tilegnet meg selv oppigjennom årene, men også noe jeg husker fra barne- og ungdomsskolen. 

I LK06 er det kompetansemål som går på visuell kommunikasjon. Det er jo nettopp det dette bildebok prosjektet er. Når jeg ser på målene fra ”etter 10.trinn” finner jeg mye av det jeg har brukt i mitt arbeid. Det første kompetansemålet sier som følger: bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser. I mitt arbeid har jeg brukt mange ulike materialer, og satt disse sammen til et bilde. Når oppgaveteksten var såpass fri som den var, valgte jeg å bruke disse ulike materialene. Jeg syntes det var interessant å kunne prøve ut litt forskjellig, og ikke bare male eller tegne kulissene mine. 

I et slikt type prosjekt på ungdomsskolen, kunne elevene også ha blitt kjent med ulike materialer. Her er det opp til hver enkelt elev å bruke det de vil, og de får utforsket ulike typer materialer og ulike teknikker. 

Etter at bildene mine ble tatt, brukte jeg et bilderedigeringsprogram. Dette er også et av kompetansemålene etter 10. Trinn. Det å kjenne til og kunne bruke ulike funksjoner i et slikt program. Det som er viktig å huske på her, er at elevene tar bevisste valg når det gjelder redigeringen, og ikke bare velger en tilfeldig funksjon. I boka kunst håndverk teknologi og design, skriver (Lepperød, Kallestad, & Gilje, 2013, s. 33) om da den digitale kompetansen kom inn i faget. Elevene skulle nå bli kjent med nye teknikker, og da digitalt. Tidligere var det todimensjonale laget på papir, nå har mye blitt digitalt.

Også det neste kompetansemålet kan knyttes til en slik oppgave som dette. Det går på å lage bildemanus, og vurdere bruk av egne virkemidler. Med å lage en skisse til hva elevene vi ha frem, må de tenke igjennom oppgaven og prosessen før de setter i gang med de ulike materialene. 

Så må vi ikke glemme det siste kompetansemålet som sier at elevene skal dokumentere eget arbeid. Jeg har i denne oppgaven tatt prosessbilder, og brukt disse bildene til å lage en prosesslogg. Dette kan også elevene gjøre i en slik oppgave.

Hvis jeg skulle hatt visuell kommunikasjon som tema på ungdomsskolen, tror jeg det å lage en liten bildebok kunne vært en god mulighet for å dekke flere av kompetansemålene de skal ha. Dersom oppgaven er laget slik at de får mulighet til å utforske med ulike materialer, teknikker, redigeringer, dokumentasjon osv vil dette dekke godt. Jeg har lært utrolig mye, og det vil elevene også kunne gjøre i en slik oppgave.

Under kommer et par eksempler på hvilke materialer jeg har brukt. Her er det filt, maling, kartong og farget og klippet papir.


Kilder:
Lepperød, J., Kallestad, T., & Gilje, Ø. (2013) Kunst Håndverk teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar