I dette bildebokprosjektet har jeg skaffet meg mange nye
erfaringer. Jeg har lært mye nytt, og jeg har også fått tatt i bruk mye av
gammel kunnskap. Dette er kunnskap jeg har tilegnet meg selv oppigjennom årene,
men også noe jeg husker fra barne- og ungdomsskolen.
I LK06 er det kompetansemål som går på visuell
kommunikasjon. Det er jo nettopp det dette bildebok prosjektet er. Når jeg ser på målene fra ”etter
10.trinn” finner jeg mye av det jeg har brukt i mitt arbeid. Det første
kompetansemålet sier som følger: bruke ulike materialer og redskaper i arbeid
med bilder ut fra egne interesser. I mitt arbeid har jeg brukt mange ulike
materialer, og satt disse sammen til et bilde. Når oppgaveteksten var såpass
fri som den var, valgte jeg å bruke disse ulike materialene. Jeg syntes det var
interessant å kunne prøve ut litt forskjellig, og ikke bare male eller tegne
kulissene mine.
I et slikt type prosjekt på ungdomsskolen, kunne elevene
også ha blitt kjent med ulike materialer. Her er det opp til hver enkelt elev å
bruke det de vil, og de får utforsket ulike typer materialer og ulike
teknikker.
Etter at bildene mine ble tatt, brukte jeg et
bilderedigeringsprogram. Dette er også et av kompetansemålene etter 10. Trinn.
Det å kjenne til og kunne bruke ulike funksjoner i et slikt program. Det som er
viktig å huske på her, er at elevene tar bevisste valg når det gjelder
redigeringen, og ikke bare velger en tilfeldig funksjon. I boka kunst håndverk
teknologi og design, skriver (Lepperød, Kallestad, & Gilje, 2013, s. 33) om
da den digitale kompetansen kom inn i faget. Elevene skulle nå bli kjent med
nye teknikker, og da digitalt. Tidligere var det todimensjonale laget på papir,
nå har mye blitt digitalt.
Også det neste kompetansemålet kan knyttes til en slik
oppgave som dette. Det går på å lage bildemanus, og vurdere bruk av egne
virkemidler. Med å lage en skisse til hva elevene vi ha frem, må de tenke
igjennom oppgaven og prosessen før de setter i gang med de ulike materialene.
Så må vi ikke glemme det siste kompetansemålet som sier at
elevene skal dokumentere eget arbeid. Jeg har i denne oppgaven tatt
prosessbilder, og brukt disse bildene til å lage en prosesslogg. Dette kan også
elevene gjøre i en slik oppgave.
Hvis jeg skulle hatt visuell kommunikasjon som tema på
ungdomsskolen, tror jeg det å lage en liten bildebok kunne vært en god mulighet
for å dekke flere av kompetansemålene de skal ha. Dersom oppgaven er laget slik
at de får mulighet til å utforske med ulike materialer, teknikker, redigeringer,
dokumentasjon osv vil dette dekke godt. Jeg har lært utrolig mye, og det vil
elevene også kunne gjøre i en slik oppgave.
Under kommer et par eksempler på hvilke materialer jeg har brukt. Her er det filt, maling, kartong og farget og klippet papir.
Under kommer et par eksempler på hvilke materialer jeg har brukt. Her er det filt, maling, kartong og farget og klippet papir.
Kilder:
Lepperød, J., Kallestad, T., & Gilje, Ø. (2013) Kunst Håndverk teknologi og design.
Bergen: Fagbokforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar