17.09.2015

Farge i kunsten!

I kunnskapsløftet står det etter 7. trinn (link) at elevene skal kunne samtale om hvordan kunstneren benytter form, lys og skygger i bildene sine. Elevene skal også gjøre rede for hvordan kunstnerne i noen utvalgte tidsperioder har satt spor etter seg. Ut ifra dette har vi fått et arbeidskrav som går på nettopp dette. Jeg har da valgt å se på Nasjonalromantikken som periode innenfor kunsten. Jeg skal også presentere noen kunstnere fra denne perioden. Til slutt skal jeg se på hvordan disse kunstnerne passer inn i Nasjonalromantikken, og prøve å si noe om bildene deres når det gjelder fargebruk, kontraster og noe følelser.


Nasjonalromantikken
Nasjonalromantikken var en kulturhistorisk periode som kom til Norge rundt år 1840, og varte til 1855-60. Den startet opprinnelig i Tyskland rundt året 1800 (Link). Historisk kom Nasjonalromantikken etter tidsperioden Romantikken. I Romantikken var det følelsene som stod i fokus, og i Nasjonalromantikken var det de nasjonale følelsene som stod i fokus (Link). Perioden hadde som mål å kaste lys over nasjonale særtrekk. Mange av maleriene i  denne perioden avbilder spesielle steder i naturen. De viser frem ulike sider av naturen, noen bilder er veldig ”fine”, andre viser hvor dramatisk det kan være. I Nasjonalromantikken idealiserte man en fortid som bøndene hadde tatt vare på (Link).


Peder Balke



Peder Balke
Peder Balke (født Peder Andersen) ble født i Ringsaker året 1804, og døde i Kristiania i 1887. I disse årene utrettet Balke mye. Han er mest kjent for å være kunstner og en samfunnsdebattant. I 1842 tok Balke opp spørsmålet om kunstnerstipend, og han var en av de første i Norge som tok opp spørsmålene om pensjon. Etter sin død er han mest anerkjent som en av de beste landskapsmalerne i Norge på 1800- tallet (Link).
Balke vokste opp under trange kår på Helgøya. I 1820- årene begynte han som selvlært bygdemaler. Senere gikk han på kunstskoler i både Kristiania, Stockholm og i Dresden. Det var bøndene på Toten som betalte for utdanningen hans, og som takk malte han salene på gårdene deres. Fra april 1832 og et år frem i tid var Balke på en nordlandsreise. Mange av hans senere malerier har hentet inspirasjon fra denne turen. Dette gjelder også de maleriene han dekorerte salene i hjembygda med. Motivene var som oftest av landskaper, gjerne med gårdene, dels fantasimotiver eller motiver fra Nord- Norge (Link).


Knud Baade



Knud Baade
Knud Både (født Knud Andreassen Baade) ble født i Rogaland i 1808, og døde i München i 1879. Han er kjent som landskap- og marinemaler, og han malte ofte dramatiske og stemningsfulle kystlandskap i måneskinn. Mesteparten av hans kunstnerliv levde han i Tyskland (Link). Baade ble som Balke sponset av mennesker i nærområdet for å komme til kunstakademiet i København (Link). Her var han fra 1825- 29. I ung alder var Baade opptatt av mytologi og historiske emner. Dette kan vi se i han senere kunstverk, hvor han noen ganger putter inn ensomme figurer med preg av fortid og saga (Link) 1834 var året da Baade dro til Trondheim og langs Helgelandskysten opp til Bodø. Også han brukte motiver fra denne reisen videre i sin karriere.Kanskje bildet under har inspirasjon fra denne reisen?



© Victoria and Albert Museum, London


Baade har malt dette bildet. Det har navnet Skipsvrak / Ship wreak. Bildet er malt mellom 1830 og 1840. Han har i dette bildet brukt flere ulike virkemidler. Det er brukt kalde og varme farger, lyse og mørke farger for ikke å nevne komplementærfarger. Det orange er en god og varm farge, og den står i kontrast til det kalde blå og hvite. Ved å bruke disse virkemidlene har han klart å skape et dramatisk uttrykk i bildet. Bølgenetoppene med lys blå farge, mot det hvite farge kommer veldig klart frem ettersom bølgene foran er mørke. Både har også brukt det som kalles kvantitetskontrast i dette bildet. Det vil si at kontrasten mellom det orange og blå i bildet er ca fordelt 1:2. Det gjør at ingen av dem stikker seg veldig ut, men skaper en fin veldig fin harmoni i bildet.
Med alle virkemidlene som er nevnt over har Baade klart å skape et ganske så dramatisk uttrykk i dette bildet. Hvis du søker på navnet Knud Baade og ser på bilder, vil du se at han har malt mange bilder i den samme stilen som dette bildet.





Dette bilde av Balke har fått navnet Nordkapp, og er malt rundt 1840. Bildet finnes i flere versjoner med ulike fargekombinasjoner. Jeg valgte denne versjonen fordi den kan sammenlignes noe med bildet til Baade.

I bildet har Balke klart å få frem noe ganske dramatisk. Det er mye kalde farger i bildet, mye av det går i det mørkegrønne og over til nesten svart. Noe lys er sluppet inn i bildet for å få med måneskinnet og dets speilbilde i vannet. Som Baade har også Balke brukt komplementærfargene rødorange mot det grønnblå. Ved å få inn den orange fargen skaper han et helt annet uttrykk i bilde enn hva det ville vært uten. Bildet er mørkt og gir en følelse av at det var mørkt og kaldt der da bilde ble malt, eller inspirasjonen ble hentet.



Kilder:
Nett:
http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=372029323&kmsn=189205472
https://no.wikipedia.org/wiki/Knud_Baade
https://no.wikipedia.org/wiki/Peder_Balke
https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalromantikken
https://snl.no/nasjonalromantikk
http://kunsthistorie.com/fagwiki/Nasjonalromantikk
https://nbl.snl.no/Peder_Balke
https://nkl.snl.no/Knud_Baade

Bilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Knud_Baade#/media/File:KnudBaade.jpg
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.dailyscandinavian.com/wp-content/uploads/2014/11/161114-Peder_balke.jpg&imgrefurl=http://dailyscandinavian.com/norwegian-romantic-painter-exhibits-national-gallery-london/&h=239&w=478&tbnid=EeEzHk1pYXEP5M:&tbnh=108&tbnw=216&usg=__kalPWBc4wTtvHjugGmLoz9QI84A=&docid=LYj81us7az9QWM&itg=1
http://media.vam.ac.uk/collections/img/2007/BP/2007BP0917_2500.jpg
http://kunstforum.as/2014/11/peder-balkes-overraskende-reise/

Har også brukt Ittens fargeteori. Power Point presentasjon av Liv Ringen, Høgskolen i Telemark.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar